Ještě větší auto za málo peněz
Dacia Logan MCV - ještě větší auto za málo peněz
Po dvou letech od zahájení prodeje sedanu, jehož se prodalo více než 300.000 kusů, přichází na trh další karosářská varianta tohoto populárního modelu Dacie. Zbourá Logan MCV trh?
Dacia Logan MCV (Multi Convivial Vehicle) je nadstandardně prostorné kombi s velkým zavazadlovým prostorem, které neztratilo nic z dobrých vlastností sedanu, k tomu však přidává variabilní interiér a univerzálnost. Logan MCV nabízí až sedm míst pro dospělé cestující, což je v této třídě poměrně revoluční řešení. Předpremiéra Loganu MCV se konala během podzimního autosalónu v Paříži, prodej odstartoval v Rumunsku během října. Na začátku roku 2007 se auto objeví na nejdůležitějších trzích.
V jednoduchosti je síla
Podobně jako sedan i Logan MCV byl navržen s vědomím, že auto bude provozováno v nejrůznějších podmínkách. Hlavním kritériem volby jednotlivých řešení byl proto důraz na životnost a jednoduchost. Koncepce palubní desky vyrobené z jednoho kusu plastu zůstala zachována, protože toto řešení se ukázalo jako spolehlivé a kvalitní. Rovněž výplně dveří jsou z jednoho kusu materiálu.
Pokud jde o části karosérie, také zde byly použity prvky, které Loganu sedan zajistily jméno trvanlivého a spolehlivého vozu. Spodní část vozu chrání dodatečný nástřik, ošetřeny byly rovněž dutiny. Protože je Logan MCV univerzálním autem, které bude používáno ještě různoroději než sedan, konstruktéři Dacie se rozhodli ochranu některých částí ještě zvýšit.
Logan MCV například dostal nové, mnohem širší boční lišty.
Auto je rovněž vybaveno panelem, který zespodu chrání motor a novým utěsněním převodovky a pohonného ústrojí. Ve spojení s velkou světlou výškou (155 mm), o 20 mm větší než je evropský standard, a velkým rozsahem odpružení si Logan MCV troufne vyjet na nejhorší silnice. Modifikované větrání a optimalizované průduchy zvýšily v porovnání se sedanem cirkulaci vzduchu o 40 kg/h, díky čemu se zlepšily klimatické podmínky v autě.
Paleta moderních motorů
Logan MCV bude vybaven stejnými motory, které zajistily úspěch sedanu. Paleta motorů pro Logan MCV je složena ze tří zážehových (1,4 a 1,6 MPI, 1,6 16V) a jedné vznětové (1,5 dCi) jednotky a odpovídá potřebám různých trhů a různých skupin zákazníků. Motory o objemu 1,4 MPI a 1,6 MPI přesně odpovídají charakteru Loganu. Obě jednotky jsou osmiventilové a ideálně plní požadavky na nízkou spotřebu, životnost a jednoduchost konstrukce.
Charakteristickým rysem těchto jednotek je dobrý točivý moment při nízkých otáčkách, dosahovaný mezi 3000 a 5000 ot./min. I když je Logan MCV velkým autem, jeho hmotnost zůstala relativně nízká. Základní verze váží jen 1165 kg(!). Díky výhodnému poměru hmotnosti a výkonu motoru jsou jízdní výkony uspokojivé a spotřeba se drží na nízké úrovni. Motor 1,4 dosahuje výkonu 55 kW (75 k) při 5500 ot./min a točivého momentu 112 Nm při 3000 ot./min.
Jednotka o objemu 1,6 l disponuje 64 kW (87 k) při 5500 ot./min a točivým momentem 128 Nm při 3000 ot./min. Oba motory spolupracují s 5stupňovou, ručně řazenou převodovkou známou z modelů Laguna II a Mégane II. První tři stupně jsou ve všech případech krátké a zajišťují nadprůměrnou dynamiku auta během rozjezdu. Čtyřka a pětka jsou odstupňovány tak, aby snížily spotřebu a hluk.
Motor 1,6 16V uděluje Loganu MCV dobrou dynamiku. Maximální výkon 77 kW (105 k) při 5750 ot./min a maximální točivý moment 148 Nm při 3750 ot./min umožňují dlouhému kombi zrychlit z 0 na 100 km/h za 11,8 s a dosáhnout maximální rychlosti 174 km/h. Kombinovaná spotřeba podle Renaultu nepřekročí 7,5 l/100 km. Model 1,6 16V je vybaven pětistupňovou převodovkou JH s vylepšeným systémem synchronizace.
Interval výměny oleje v zážehových motorech Loganu MCV je 30.000 km. Vznětová jednotka 1,5 dCi rovněž pochází od Renaultu. Jde o moderní jednotku vybavenou přímým vstřikováním paliva common-rail druhé generace, jež zajišťuje kultivovaný projev při nízké spotřebě. Logan MCV 1,5 dCi spotřebuje v průměru 5,3 l/100 km, do ovzduší přitom vypustí pouze 140 g CO2 na km.
Pro motor jsou charakteristické kompaktní rozměry a nízká hmotnost (127 kg s olejem). Přeplňování zajišťuje turbodmychadlo s nízkou setrvačností, což eliminuje turbo efekt a zvyšuje komfort a pružnost jednotky. Patnáctistovka vyvine maximální výkon 50 kW (68 k) při 4000 ot./min a maximální točivý moment 160 Nm při 1700 ot./min, přičemž 85 procent maxima je dostupných od 1500 do 3500 ot./min.
Motor spolupracuje s pětistupňovou bezúdržbovou manuální převodovkou. Delší převody dovolují využít potenciál vznětové jednotky. Při vývoji motoru se konstruktéři soustředili na nízkou spotřebu paliva, snížení hluku, a zároveň výkonnost.
Bezpečnost
Stejně jako sedan i MCV stojí na podvozkové platformě B vyvinuté v rámci alianční spolupráce, která splňuje bezpečnostní standardy Renaultu. Přední náprava typu McPherson s trojúhelníkovými rameny pochází z modelu Clio II, zatímco zadní nápravu ve tvaru „H“ s torzní příčkou a vertikálními stabilizátory používají všechny modely postavené na této podvozkové plošině.
Brzdový systém se skládá z kotoučových brzd vpředu a bubnových vzadu. Verze vybavené systémem ABS používají nejnovější generaci Bosch 8.0 s elektronickým korektorem brzdné síly EBV, známou z Meganu II. Pokud jde o pasivní bezpečnost, výbava Loganu MCV odpovídá evropským standardům. Celkově může být vybaven čtyřmi airbagy. Dva přední airbagy, nabízené v sériové výbavě, výrobce opatřil vypouštěcím ventilem snižujícím tlak v airbagu a tím pádem i tlak na těla cestujících.
Později se na seznamu příplatkové výbavy objeví také boční airbagy. K dalším prvkům bezpečnostní výbavy patří tříbodové pásy a opěrky hlavy na všech sedadlech (včetně třetí řady v sedmimístném provedení). Optimální rozložení komponentů v motorovém prostoru způsobí, že se při čelním střetu jednotlivé díly vzájemně deformují. Stejně důležitým prvkem bezpečnosti při čelním střetu je palubní deska.
Její struktura pláství medu, provedena z polypropylenu schopného vstřebávat velké množství energie nárazu, umožňuje snížit nebezpečí poranění nohou částmi desky. Tvar spodní části a víko schránky před spolujezdcem jsou navrženy tak, aby rovnoměrně vstřebávaly energii. Konstrukce sedadel během nárazu udržuje pánev v nejvhodnější pozici.
Speciální výplně umístěné pod chodidly pasažérů rovněž pohlcují část energie a chrání tak posádku. Během bočního nárazu zajišťuje pánvi ochranu konstrukce středového sloupku, která doplňuje ochrannou funkci sedadel a pohlcování energie výplněmi dveří. Pozornost Renault věnoval i nárazům zezadu. Nádrž nalezla umístění pod podlahou, daleko od zadní nápravy, což snižuje riziko deformace komponenty podlahy nebo zadní nápravy.
Místo pro sedm osob
Už Logan v provedení sedan se chlubil velkým vnitřním prostorem a dlouhým rozvorem, u Loganu MCV Renault zašel dokonce ještě dál. Rozvor narostl o neuvěřitelných 27 cm, což umožnilo nainstalovat třetí řadu sedadel. Dvě poslední místa jsou optimální pro osoby do 1,90 m výšky. Tak výborného výsledku mohlo být dosaženo pouze zvolenými stylistickými ústupky. Šířka ve výšce područek je 1421 resp. 1287 mm, a poloměr ve výšce kolen je 170 resp. 174 mm.
Výška od sedadla ke stropu může být ve druhé řadě sedadel až 934 mm. Logicky tak vznikla velká plocha oken, takže interiér je dobře prosvětlen. Výklopná zadní okénka dovolují cestujícím v třetí řadě pustit dovnitř trochu čerstvého vzduchu. Cestující obou zadních řad nasedají přes zadní boční dveře. Přístup do poslední řady je umožněn sklopením krajních sedadel v prostřední řadě páčkou v horní části opěradla.
Velký kufr
Objem zavazadlového prostoru má rekordní hodnoty. V pětimístném uspořádání lze do Loganu MCV naložit až 700 l nákladu, v dvoumístném uspořádání pak 2350 l. Pouze v sedmimístném provedení se kufr Loganu MCV smrskne na necelých 200 l. Samozřejmě nemusíte hned otevírat kufr, chcete-li v autě uložit drobné předměty. Celkový objem všech schránek a přihrádek je až 54 l.
Logan MCV je dobrým partnerem početné rodiny. Díky variabilitě lze interiér přizpůsobit podle aktuálních potřeb. V sedmimístné verzi lze složit opěradla zadní lavice (v některých verzích rozdělena v poměru 1:1). Lze také složit celou lavici a opřít ji o sedadla druhé řady. Samozřejmě lze třetí řadu sedadel zcela vyjmout. Tuto operaci ulehčují ergonomické úchyty a relativně nízká hmotnost (16,7 kg). Přístup k zavazadlovému prostoru ulehčuje řešení zadních dveří. Jsou asymetricky dělené v poměru 1:2.
Další karosářské verze na cestě
MCV je druhou karosářskou verzí Loganu, podle plánu Renaultu však bude modelová paleta složena z šesti modelů. Logan MCV potvrzuje ambice Dacie/Renaultu expandovat na mezinárodní trhy. Logan MCV se vyrábí v závodě v rumunském Pitesti. Výrobní kapacita Loganu MCV je 360 vozů denně. Aby byla výroba v Pitesti možná, byly nákladem 110 milionů Eur rozšířeny výrobní kapacity.
Prodej Loganu MCV začal v Rumunsku během října 2006, a na začátku příštího roku se auto objeví na zbývajících evropských trzích (od Španělska po Turecko) a na vybraných trzích Afriky a Jižní Ameriky. Zatím jedinou nezodpovězenou otázkou zůstává cena. V
Tip: Několik testů Dacie Logan (sedan) najdete zde.
Rozměry
OBJEM ZAVAZADLOVÉHO PROSTORU (l) 5/7 místná verze | 700/198 |
ROZMĚRY (mm) | |
A - Rozvor | 2 905 |
B - Délka | 4 450 |
C - Přední převis | 769 |
D - Zadní převis | 769 |
E - Rozchod kol vpředu | 1 481 |
F - Rozchod kol vzadu | 1 458 |
G - Šířka | 1993 |
H - Výška / s hagusy | 1 640 /1674 |
J - Výška hrany zavazadlového prostoru | 564 |
K - Světlá výška naloženého auta | 160 |
L - Podélný prostor (od pedálů do opěradel druhé řady/třetí řady) | 1678 / 2573 |
M - Vnitřní šířka nad područkami vpředu | 1407 |
M1 - Vnitřní šířka nad područkami ve druhé řadě sedadel | 1432 |
M2 - Vnitřní šířka nad područkami ve třetí řadě sedadel | 1192 |
N - Vnitřní šířka mezi područkami vpředu | 1 388 |
N1 - Vnitřní šířka mezi područkami ve druhé řadě sedadel | 1 421 |
N2 - Vnitřní šířka mezi područkami ve třetí řadě sedadel | 1 287 |
P1 - Výška vpředu od sedadla ke stropu pod úhlem 14° | 954 |
P2 - Výška vpředu od sedadla ke stropu pod úhlem 14° ve druhé řadě sedadel | 934 |
P3 - Výška vpředu od sedadla ke stropu pod úhlem 14° ve třetí řadě sedadel | 871 |
Y - Šířka otvoru zavazadlového prostoru | 1 047 |
Y3 - Šířka zavazadlového prostoru mezi podběhy | 1 009 |
Z1 - Maximální delka zavazadlového prostoru | 1 500 |
Z2 - Výška zavazadlového prostoru | 906 |
Z3 – Minimální délka zavazadlového prostoru | 450 |
TECHNICKÉ ÚDAJE
Zážehové | př. vznětový | |||
Motor | K7J | K7M | K4M | K9K |
Převodovka | Manuální | Manuální | Manuální | Manuální |
Emisní norma | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Počet míst k sedění | 5 | 5 (7) | 5 (7) | 5 (7) |
MOTOR | ||||
Typ motoru | K7J 710 | K7M 710 | K4M 690 | K9K 792 |
Zdvihový objem (cm3) | 1 390 | 1 598 | 1598 | 1 461 |
Vrtání x zdvih (mm) | 79,5 x 70 | 79,5 x 80,5 | 79,5 x 80,5 | 76 x 80,5 |
Počet válců | 4 | 4 | 4 | 4 |
Kompresní poměr | 9,5 | 9,5 | 9,8 | 17,9 |
Počet ventilů | 8 | 8 | 16 | 8 |
Maximální výkon kW / KM | 55 / 75 | 64 / 90 | 77 / 105 | 50 / 70 |
při ot./min | 5 500 | 5 500 | 5 750 | 4 000 |
Maximální točivý moment Nm | 112 | 128 | 148 | 160 |
při ot./min | 3 000 | 3 000 | 3 750 | 1 700 |
Typ vstřikování | Vícebodové | Vícebodové | Vícebodové | Přímé Common Rail + vícebodové |
Přeplňování | x | x | x | Turbo + mezichladič vzduch-vzduch |
Palivo | Benzín | Benzín | Benzín | Nafta |
Katalyzátor | Standard | Standard | Standard | Standard |
PŘEVODOVKA | ||||
Typ | JH1 | JH3 (JR5) | JR5 | JR5 |
Počet stupňů vpřed | 5 | 5 (5) | 5 | 5 |
ŘÍZENÍ | ||||
Prům. otáčení (m) | 11,25 | |||
Počet otáček volantem mezi krajními polohami (bez/s posilovačem) | 4,5 / 3,2 | |||
PODVOZEK | ||||
Přední náprava | Typu McPherson s trojúhelníkovm ramenem | |||
Zadní náprava | Ve tvaru „H“ s torzní příčkou | |||
KOLA - PNEUMATIKY | ||||
Kola | 6,0 J 15 | |||
Standardní pneumatiky vpředu/vzadu | 185/65 R 15 | |||
Zážehové | př. vznětový | |||
SILNIK | K7J | K7M | K4M | K9K |
Převodovka | Manuální | Manuální | Manuální | Manuální |
Emisní norma | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 | Euro 4 |
Počet míst k sedění | 5 | 5 (7) | 5 (7) | 5 (7) |
BRZDOVÝ SYSTEM | ||||
Typ | Dvouokruhový | |||
A.B.S. Bosch 8.0 | Standard | |||
Korektor brzdné síly | Standard | |||
Vpředu: kotoučové (mm) | 259 | |||
Vzadu: bubnové (palce) | 8” | |||
PROVOZNÍ VLASTNOSTI | ||||
Maximální rychlost (km/h) | 155 | 167 (167) | 174 (174) | 150 (150) |
0 - 100 km/h (s) | 15,6 | 13,4 (13,7) | 11,8 (12,1) | 17,7 (18) |
1000 m z pevného startu (s) | 36,9 | 35 (35,2) | 33,6 (33,8) | 38,8 (39) |
AERODYNAMIKA | ||||
Cx | 0,36 | |||
SPOTŘEBA PALIVA PODLE NORMY ES č. 93/116 (l/100 km) | ||||
CO2 (g/km) | 179 | 184 (189) | 178 (178) | 140 (140) |
město (l/100 km) | 10,0 | 10,4 (10,6) | 9,8 (9,8) | 6,2 (6,2) |
mimo město (l/100 km) | 6,2 | 6,3 (6,5) | 6,3 (6,3) | 4,8 (4,8) |
kombinovaná (l/100 km) | 7,6 | 7,8 (8,0) | 7,5 (7,5) | 5,3 (5,3) |
OBJEM | ||||
Nádrž (l) | 50 | |||
HMOTNOST (kg) | ||||
Pohotovostní hmotnost | 1165 | 1165 (1195) | 1195 (1225) | 1205 (1245) |